نصب تعمیر دوربین مداربسته سیستم های نظارتی تصویری

خرید نمایندگی فروش نصب مشاوره طراحی اجرای سیستمهای نظارت تصویری دوربین مداربسته

نصب تعمیر دوربین مداربسته سیستم های نظارتی تصویری

خرید نمایندگی فروش نصب مشاوره طراحی اجرای سیستمهای نظارت تصویری دوربین مداربسته

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

دوستان گرامی برای تغییر حالت دوربین ای اچ دی به انالوگ (دوربین هایی که منو ندارد)

فقط کافیست به روش زیر عمل کنید:


دوبین مداربسته

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۶ ، ۰۹:۴۵
dany3 nazari3

نرم افزار ivms

نسخه جدید ivms با ورژن v2.6.2.7 را از لینک زیر دانلود کنید:


دریافت نسخه جدید نرم افزار

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۶ ، ۱۵:۴۵
dany3 nazari3
شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۶، ۰۳:۴۰ ب.ظ

چگونه فرمور مودم را آپدیت کنیم؟

آپدیت فریمور مودم


یکی از کارهایی که در فرمور تمامی مودم‌ها قرار داده شده است، گزینه آپدیت و به روزرسانی فرمور می‌باشد. این گزینه معمولا در منو‌های Maintenence ، Managment و یا Firmware Update قرار دارد. اگر در صفحه تنظیمات مودم خود که معمولا آدرس 192.168.1.1 می‌باشد وارد شوید (ورود با شناسه کاربردی و رمز عبور پیش فرض انجام میشود که در اکثر مودم‌ها عبارت admin می باشد) در صفحه مربوط به آپدیت کردن فرمور مودم، به جای گزینه آپدیت که با کلیک بر روی آن مودم مستقیم و از طریق اینترنت آپدیت شود، گزینه Browse می بینید.

 

وجود این گزینه به این خاطر است که حافظه مودم از نوع فقط خواندنی است و نمی‌تواند همزمان به دانلود و نصب فرمور اقدام کند. از این رو نیاز است تا شما فایل نسخه جدید فرمور مودم خود را از سایت سازنده آن دانلود کرده و به صورت یک فایل جداگانه در مودم وارد کنید. در این صورت با کلیک بر روی گزینه آپدیت، فریمور شما به روز رسانی می‌شود.

 

توجه کنید که در تهیه فایل فرمور مودم دقت کافی داشته باشید و با استفاده از نام کامل مودم و نسخه سازگار آن، در سایت شرکت سازنده مودم و در قسمت فرمو‌‌رها به دنبال یافتن آخرین نسخه فرمور باشید چرا که دانلود و به روزرسانی نسخه ناسازگار می‌تواند مشکلاتی در عملکرد مودم تان ایجاد نماید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آذر ۹۶ ، ۱۵:۴۰
dany3 nazari3

 آموزش تنظیم دستگاه ضبط هایک ویژن برای ضبط فیلم برای بیشترین روزهای ممکن


 فیلم آموزش تنظیمات 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آذر ۹۶ ، ۰۸:۴۷
dany3 nazari3

دوربین مداربسته اچ دی

این تغییران را در دستگاه خود انجام دهید:

1- بخش پارامترهای ضبط : فرمت ضبط را h264+ قرار دهید. در دستگاه هایی که از فرمت h265+ پشتیبانی میکنند, حتما از این فرمت استفاده کنید.


2- فریم ریت دوربین را روی عدد 15 تنظیم کنید. برای دوربین هایی که به سمت خیابان است full frime را انتخاب کنید.


3- برنامه ریزی ضبط : برای دستگاه مشخص کنید که چه ساعت هایی به صورت حساس به حرکت و چه ساعت هایی به صورت پیوسته ضبط کند. روز جمعه را در صورت نیاز به صورت تمام حرکتی تنظیم کنید. یک راه دیگر برداشتن تیک enable در برنامه ریزی ضبط برای کانال هایی است که دوربینی به آنها متصل نیست.


4- کانال هایی که دوربین به آن متصل نیست به صورت ضبط حساس به حرکت تنظیم کنید.


5- در موقع برنامه ریزی ضبط تیک مربوط به ضبط صدا را در دوربین هایی که صدا ندارند بردارید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آذر ۹۶ ، ۰۸:۴۶
dany3 nazari3

دوربین مداربسته

1- ریبوت یا راه اندازی مجدد نرم افزار دوربین مدار بسته


2- استفاده از دستور Ping و پیداکردن دوربین مدار بسته در شبکه


3- بررسی جدول ARP (پروتکل تحلیل آدرس)


4- بررسی تداخل آدرسهای IP


5- بررسی اتصالات و برق دوربین مدار بسته


6- بررسی کابل کشی


7- بررسی پسورد دوربین مدار بسته


8- بروزرسانی نرم افزار فرم ور


9- درخواست کمک از شرکت سازنده دوربین مداربسته(یا از طریق جستجوی اینترنتی)


10- ریست دوربین مدار بسته و برگرداندن تنظیمات دوربین مدار بسته به حالت پیش فرض(کارخانه)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۶ ، ۰۸:۵۰
dany3 nazari3
پنجشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۳ ق.ظ

انواع دوربین مدار بسته ( Closed Circuit Cameras )

در بازار چهار دسته بندی کلی برای دوربین های مداربسته وجود دارد که عبارتند از دوربین مداربسته استوانه ای ، دوربین مداربسته دام ، دوربین مداربسته باکس ، دوربین مداربسته مینیاتوری که در این جا راجع به هریک توضیحاتی ارائه شده است. هر یک از این انواع می توانند قابلیت هایی از قبیل تحت شبکه ، آنالوگ ، مادون قرمز ، دید در شب ، Vandal Proof ، Weather Proof ، PTZ ... داشته باشند. در بررسی کلی که در بازار ایران و سایت ها انجام شده است ، شما به عنوان مشتری ممکن است با عناوینی از قبیل دوربین مداربسته دید در شب بیسیم ، دوربین مداربسته PTZ متحرک ، دوربین مادون قرمز ، دوربین مداربسته شبکه و ... مواجه شوید که این موارد نشان دهنده نوع و مدل دوربین نمی باشد بلکه این نام ها نشان دهنده قابلیت های دوربین های مداربسته می باشند. پس در ابتدا لازم است مشتریان و خریداران این محصولات با انواع دوربین مداربسته به تفکیک طراحی و شکل ظاهری شان آشنا شوند و سپس با توجه به کاربری مورد نظرشان ، قابلیت های مد نظر خود را لحاظ کنند. مقالات مربوط به این بخش، اطلاعات جامعی را در رابطه با دوربین های مداربسته ( Closed Circuit Television / Closed Circuit Camera ) و قابلیت های هریک از انواع را در اختیارتان می گذارد. انواع دوربین مداربسته ( CCTV ) در زیر آورده شده است.
دوربین مداربسته استوانه ای (Bullet Cameras)
این دوربین ها را با نام های فشنگی ، لوله ای و استوانه ای نیز در بازار می شناسند و به طور کلی به دوربین هایی که سطح تماس آنها با محل نصب به صورت عمودی میباشد، اطلاق می شود. به دلیل قابلیت مقاومتی این دوربین های مداربسته در محیط های خارجی و مرطوب ، استقبال خوبی توسط مشتریان از این مدل ها انجام شده است. مقاومت این دوربین های لوله ای در برابر رطوبت و گرد و غبار با عددی با عنوان ( IP Ingress Protection ) بیان می شود. به عنوان مثال IP 68 یا IP 67 که هر یک از این دو رقم نشان دهنده میزان مقاومت دوربین می باشد. رقم اول بیانگر مقاومت دوربین در برابر گرد و غبار است و رقم دوم مقاومت دوربین در برابر رطوبت . چنانچه این عدد IP رقم بالاتری داشته باشد ، نشان دهنده مقاومت بیشتر دوربین مداربسته فشنگی در برابر گرد و غبار و رطوبت می باشد. به دلایل بالا این دوربین ها قابلیت عملکرد بالایی در محیط های باز و خارج ساختمان دارند.نصب-دوربین-مدار-بستهدوربین مداربسته دام (Dome Cameras)
دوربین مداربسته دام که به آنها دوربین سقفی هم گفته می شود، دارای شکل کروی هستند که مستقیما بر روی سقف و یا دیوار و به طور کلی در مکان های مسقف نصب می شوند و مزیت این دوربین ها این است که حالت کروی این دوربین ها به طور کامل محوطه تحت نظارت را پوشش می دهد و برای افراد حدس زدن اینکه در هر لحظه این دوربین بر چه زاویه ای زوم شده است، مشکل است. کیفیت تصویر این دوربین ها متوسط است و بهای مناسب آنها کاربردشان را گسترده کرده است. این نوع دوربین ها دارای دو مدل هستند که یک مدل دوربین های دام ساده و ثابت هستند و مدل دیگر دوربین های دام چرخشی هستند.نصب-دوربین-مدار-بستهدوربین مداربسته باکس (Box Cameras)
به این دوربین ها مدل جعبه ای نیز گفته میشود، کیفیت تصویری این دوربین ها متوسط به بالا ارزیابی شده اند. طراحی این مدل دوربین ها برای نصب در فضای داخلی می باشد اما چنانچه نیاز به نصب خارجی باشد، با قرار دادن دوربین در یک قاب امکان استفاده از این دوربین فراهم می شوند. به طور کلی در محیط هایی که دارای سقف بلند هستند از این مدل دوربین ها استفاده می شود و در صورت لزوم امکان زوم کردن و بررسی دقیق تر بخشی از محیط تحت پوشش وجود دارد. در محیط هایی کارخانه ای و کارگاهی بیشتر از این مدل دوربین جعبه ای استفاده می شود و به این دلیل ، این دوربین ها به دوربین های صنعتی معروفند.نصب-دوربین-مدار-بستهدوربین مداربسته مینیاتوری(Miniature Camera)
مدل دیگر دوربین های مداربسته ، مدل مینیاتوری می باشد که این دوربین ها دارای لنز ثابت هستند و از آنجایی که این دوربین ها کیفیت بالایی ندارند، برای محیط های کوچک با نور کافی مورد استفاده قرار می گیرند.
سیستم تحت شبکه سیستم آنالوگ سیستم PTZ سیستم داخلی (Indoor) سیستم خارجی(Outdoor) سیستم وندال پروف ( Vandal Proof ) سیستم مادون قرمز (Infrared/ Night Vision) دوربین تحت شبکه چیست؟
آنچه که به عنوان دوربین تحت شبکه شناخته می شود، در حقیقت دوربینی است که امکان پردازش تصاویر آنالوگ، تبدیل تصاویر به اطلاعات باینری و کد گذاری آنها را در خود دوربین دارد، و قابلیت انتقال دیجیتالی اطلاعات ویدئویی در محدوده اترنت خود به هر دستگاه یا کامپیوتری را داراست. دوربین تحت شبکه امکان استفاده از سنسورهای CMOS و CCD را دارند و در تمامی دوربین های نظارتی که از قدیم در بازار موجود بوده مانند مدل های Box , Bullets , Domes , Infrared , Covert , Wireless قابل استفاده است. دوربین های تحت شبکه به طور معمول در داخلشان به وب سروری تجهیز شده اند که امکان کنترل و دسترسی به آنها از طریق شبکه IP وجود دارد. این شبکه IP می تواند WAN , LAN Intranet , Internet باشد. با استاندارد شدن مرورگرهای وب و نرم افزارهای کاربری، این امکان به کاربران داده شده است که به صورت Local و یا از راه دور تصاویر دوربین تحت شبکه را مشاهده کنند. دوربین های تحت شبکه تلفیقی از قابلیت های دوربین و برخی از قابلیت های کامپیوتری است که نیازی به اتصال مستقیم به کامپیوتر جهت انجام عملکرد خود ندارد و در هر مکانی که پوشش شبکه ای وجود داشته باشد قابل بهره برداری است. مانند تمامی کامپیوترهای داخل شبکه این دوربین دارای آدرس IP مختص به خود و اتصالات مربوط به شبکه ، چه به صورت بی سیم و چه با کابل می باشد و نیاز به نگهداری تکنیکی دارد.نصب-دوربین-مدار-بستهدوربین آنالوگ چیست؟
در دوربین های نظارتی آنالوگ در ابتدا سنسورCCD تصویر را دریافت می کند ، سپس تصویر را برای پردازش به صورت باینری در می آورد ، اما قبل از انتقال ویدئو دوباره به آنالوگ تبدیل می کند تا توسط دستگاه آنالوگ از جمله مانیتور ویدئویی یا دستگاه ضبط قابل دریافت شود. برخلاف دوربین های تحت شبکه ، دوربین های آنالوگ وب سرور داخلی ندارند و کدگذاری در آنها انجام نمی شود و به نگهداری تکنیکی نیز نیاز ندارند. این عملکردها در دستگاه های کنترل و ضبط پیاده سازی شده است. تفاوت بین دوربین های تحت شبکه و دوربین های آنالوگ چیست ؟ تفاوت اساسی بین این دو دوربین در روشی است که سیگنالهای ویدئویی انتقال داده می شوند و همچنین محل کد گذاری و فشرده سازی تصاویر در هر کدام متفاوت است.
سیستم داخلی (Indoor System): این نوع سیستم برای نظارت داخلی از قبیل منزل ، فروشگاه و مکان های مسقف استفاده می شود که زاویه وسیع این مدل ها این امکان را به شما می دهد که تمامی اتاق را زیر نظر داشته باشید و یا در محیط های فروشگاهی برای جلوگیری از سرقت مورد استفاده قرار می گیرند . توصیه می شود این مدل دوربین ها در نزدیکی درب خروجی محل مورد نظارت نصب شوند تا امکان بهتری را برای نظارت محیط مورد نظر فراهم کنند . این دوربین ها دارای کیفیت تصویر بسیار خوبی هستند.
سیستم خارجی (Outdoor System): ازاین نوع سیستم گاه با نام Weather Proof و یا Water Proof نیز یاد می کنند ، چراکه دارای قاب هایی هستند که دوربین را از رطوبت ، باران و تغییرات آب و هوایی حفظ می کنند و برای نظارت مکان های غیر مسقف استفاده می شود.
سیستم امنیتی مادون قرمز ( Infrared Security System ): در این نوع سیستم LED هایی در اطراف لنز دوربین می باشند که امکان ضبط ویدئو در تاریکی مطلق را به دوربین می دهند. به این دوربین ها ، دوربین های دید در شب (Night Vision Security)نیز اطلاق می شود چرا که امکان ضبط ویدئویی واضح و با جزئیات را هم در نور کم و هم در تاریکی مطلق فراهم می کند.
سیستم های PTZ System) PTZ ): کلمه PTZ حرف اول کلمات Pan , Tilt , Zoom می باشد که قابلیت Pan امکان حرکت 360 درجه ای را به دوربین می دهد ، قابلیت Tilt امکان حرکت عمودی تا 90 درجه را به دوربین می دهد و قابلیت Zoom نیز امکان بررسی از فاصله نزدیک تر و یا دورتر را فراهم می نماید.
سیستم های وندال پروف (Vandal Proof System ): این سیستم عموما برای محیط هایی طراحی شده است که امکان صورت گرفتن اقدامات خراب کارانه و سرقت برای دوربین وجود داشته باشد ، به همین دلیل در ساخت این دوربین ها از آلیاژهای خاص استفاده می شود که در برابر آسیب ها مقاوم باشند. مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار با عددی با عنوان آی پی ( Ingress Protection ) بیان می شود. به عنوان مثال IP 68 یا IP 67 که هر یک از این دو رقم نشان دهنده میزان مقاومت دوربین می باشد. رقم اول بیانگر مقاومت دوربین در برابر گرد و غبار است و رقم دوم مقاومت دوربین در برابر رطوبت . چنانچه این عدد IP رقم بالاتری داشته باشد ، نشان دهنده مقاومت بیشتر دوربین مداربسته فشنگی در برابر گرد و غبار و رطوبت می باشد. به دلایل بالا این دوربین ها قابلیت عملکرد بالایی در محیط های باز و خارج ساختمان دارند.

Written by Iran-tejarat.com

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۶ ، ۱۰:۲۳
dany3 nazari3
چهارشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۶، ۰۸:۴۱ ق.ظ

نکاتی در مورد مکان یابی دوربین های مداربسته


همه انسان ها خواهان تامین امنیت و آرامش در زندگی هستند. در واقع یکی از پارامترهای مهم زندگی بشر امروز، کسب آرامش است. آرامش خواه در خانواده و محل سکونت و خواه در محل کار و یا حتی مترو و خیابان و غیره باید وجود داشته باشد. آن چه که مسلم است، رسیدن به امنیت مستلزم صرف زمان، هزینه، انرژی و تخصص است. تا با استفاده از این عناصر و بهترین کارایی، بالاترین راندمان با صرف کمترین انرژی و هزینه میسر گردد. شاید یکی از مواردی که در این حوزه شایان تأمل و توجه است مکان یابی دوربین مداربسته باشد. دوربین های مدار بسته یا همان close_circuit television (CCTV) به عنوان راه کاری بسیار محبوب و جامع در ارتقای سطح امنیت معرفی شده اند. این تکنولوژی برای این که بهترین افیشنسی را بتواند ارائه دهد، علاوه بر امکانات سیستمی، نیازمند نصب صحیح است. و نصب صحیح نیز مستلزم مکان یابی صحیح می باشد.

عموماً دوربین های مداربسته به دو منظور مورد استفاده قرار می گیرند:

  • تحقیق و رسیدگی
  • بازدارندگی

اغلب تصویری که توسط دوربین مداربسته ثبت شده است بازبینی می شود. دلیل این بازبینی نیز می تواند بررسی علل جرم یا تصادفات صورت گرفته باشد. اما خود دوربین های مداربسته عاملی بازدارنده هستند، چراکه یک سارق با دیدن دوربین از انجام مقصودش پشیمان خواهد شد.

برای اعمال بیشترین تأثیر رسیدگی و بازدارندگی، مکان یابی دوربین مداربسته خیلی مهم است.

بهترین موارد در مکان یابی دوربین مداربسته، در ادامه آورده شده است.

1) ورودی ها و خروجی ها (Entrances and Exits)

درهای ورودی و خروجی می توانند بهترین انتخاب برای مکان یابی دوربین مداربسته باشند. به منظور ثبت تصاویر مفید، دوربین شما باید نتواند عرض 3 فوت را پوشش دهد. (این پهنا معادل عرض یک درب معمولی است)
در مورد نصب دوربین درب های خارجی دقت و توجه زیادی لازم است. هنگامی که درب خارجی باز می شود تغییرات شدیدی در سطح نور پیش می آید. این تغییرات می توانند باعث تیره دیده شدن اجسام شوند. بنابراین در این شرایط برای شما یک تصویر تاریک ثبت خواهد شد. بدون هیچ گونه جزئیات.

قرار دادن یک مانیتور نزدیک درب های ورودی نیز می تواند کمک زیادی به شما کند. زمانی که یک مشتری یا ویزیتور وارد می شود بی اختیار چشم شان به مانیتور می افتد. اگر شما بتوانید دوربین مداربسته تان را نزدیک مانیتور نصب کنید عالیست. چراکه در اینصورت قادر خواهید بود تصاویر چهره افراد را بسیار دقیق و کامل ثبت نمایید.علاوه بر آنچه گفته شد تصور کنید افراد بتوانند چهره خود را در مانیتور هم ببینند. این اتفاق شاید بیشترین اثر بازدارندگی را دربر داشته باشد.

مکان یابی دوربین مداربسته

مکان یابی دوربین مداربسته

2) نقاط تراکنشی مشتریان (Customer Transation Points)

نقطه مناسب دیگری که در مکان یابی دوربین مداربسته مهم است این مناطق است. این نقاط شامل مکان های دریافت وجه، تسویه حساب، پذیرش ها، حسابداری ها و کیوسک ها می شود.

علاوه بر مکان های ورودی و خروجی این اماکن نیز می توانند در مکان یابی دوربین مداربسته مفید باشند. این اماکن قادرند تصاویر بسیار مفیدی را ثبت و ضبط کنند. که در آینده بتواند برایتان در رسیدگی ها و بازبینی ها مؤثر باشد. سعی کنید میدان دید این دوربین ها در حدود 7 فوت باشد. و به صورت کاملا مستقیم مکان های مذکور را ضبط نماید. به خاطر داشته باشید که اگر ارتفاع دوربین ها خیلی زیاد باشد. برای مثال دوربین را به سقف نصب کرده باشید. چیزی جز سر افراد را ثبت نخواهید نمود.

3) اهداف (Targets)

منظور از اهداف نقاطی است نظیر صندوق های وجه نقد، گاو صندوق های جواهرات، صندوق های بایگانی و یا هر مکانی که می تواند مورد هدف سارقان قرار گیرد. در این نقاط لازم است تصاویر با حداکثر جزئیات، میدان دید و کیفیت ثبت شوند. در این مناطق برای شما مشاهده و ثبت چهره افراد کافی نیست. بلکه لازم است دوربین ها حتی بتوانند داخل صندوق ها را هم رصد کنند.

4) نقاط خلوت (Secluded Areas)

قسمت های مختلف پارکینگ ها و کوچه های پشتی همواره جزو بهترین نقطه ها برای مکان یابی دوربین مداربسته است.

تصاویر ضبط شده توسط این دوربین های مداربسته می توانند بسیاری از خراب کاری ها را فاش کنند. به علاوه خاصیت بازدارندگی دوربین های مداربسته نیز در این نقاط شایان توجه است.

مکان یابی دوربین مداربسته

مکان یابی دوربین مداربسته

سایر موارد مربوط به مکان یابی دوربین مداربسته

  • حیاط ها (Yards)

معمولا در ساختمان های مسکونی و تجاری حیاط ها محیطی هستند برای نگهداری از لوازم، ماشین آلات و گاه دستگاه های با ارزش. بنابراین استفاده از سیستم امنیتی دوربین های مداربسته بسیار می تواند سودمند باشد. بخصوص اگر بتوانید از سیستم های گردان (Varifocal) نیز استفاده نمایید.

  • آسانسورها (Elevators)

آسانسورها همواره مناطق خوبی برای نصب دوربین مداربسته بوده اند. به خصوص در ساختمان مسکونی جهت پی گیری امور مربوط به رفت و آمدها بهترین گزینه می تواند نصب دوربین مداربسته در آسانسور ساختمان باشد.

  • پنجره های رو به خیابان

معمولاً سارقان همیشه برای ورود به ساختمان ها به پنجره های رو به خیابان روی می آورند. چه در ساختمان های تجاری، و چه در امکان مسکونی، توجه به این نکته می تواند در تأمین هرچه بهتر امنیت فضا مثمر ثمر باشد.

  • نگهبانی ها (در کارخانه ها و ساختمان های بزرگ)

  • و…

 

همان طور که مطالعه کردید، ما در این مقاله دانستنی هایی را در رابطه با مکان یابی دوربین مداربسته و راه کارهایی برای این منظور بیان کردیم و برای هر کدام از این موارد، توضیحات مربوطه را ارایه دادیم. دوربین های مدار بسته در حال حاضر راه کاری جامع برای حفظ امنیت خانواده، محل زندگی و محل کسب و کار هستند که استفاده از آن ها همچون هر تکنولوژی دیگری مستلزم آموزش، تخصص و صرف هزینه و زمان و … است. بخصوص در صورتی که موارد فنی نصب دوربین های مداربسته نظیر مکان یابی صحیح دوربین مداربسته رعایت شود، بازدهی سیستم و ارتقای کیفیت ایمنی ساختمان را شاهد خواهید بود.

شرکت دوربین مدار بسته پویابین، شرکتی معتبر در زمینه مشاوره، فروش و راه اندازی دوربین مداربسته است. کارشناسان فروش این شرکت، خدمات مشاوره رایگان را در زمینه دوربین مدار بسته ارایه می دهند. به شما پیشنهاد می کنیم قبل از تصمیم گیری نهایی و سفارش دوربین مدار بسته، با کارشناسان فروش شرکت پویابین تماس بگیرید و از راهنمایی آن ها استفاده کنید تا بهترین انتخاب ها را داشته باشید.


 Write by www.pouyabin.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۶ ، ۰۸:۴۱
dany3 nazari3